Dit is de ultieme gids voor WhatsApp Chatbots in 2023.

Wat zijn WhatsApp-chatbots.
Welke berichtregels gelden in WhatsApp.
Hoe u uw eigen WhatsApp-chatbot kunt maken.

EN NOG VEEL MEER. Als u op zoek bent naar een WhatsApp-chatbot voor uw bedrijf, zult u deze gids geweldig vinden.

1. Inleiding tot WhatsApp-chatbots

In dit eerste hoofdstuk over introductie tot WhatsApp Chatbots ga ik de volgende onderwerpen behandelen:

  • Wat is een WhatsApp-chatbot?
  • Whatsapp-chatbot voorbeeld
  • Waarom WhatsApp-chatbots gebruiken?
  • Hoe werkt een WhatsApp Chatbot?

Wat is een WhatsApp-chatbot?

Een WhatsApp-chatbot is een computerprogramma dat WhatsApp-berichten automatisch kan beantwoorden.

WhatsApp-bots werken 24/7 en kunnen meerdere gesprekken met verschillende mensen tegelijk voeren. Ze worden vaak gebruikt om automatisch vragen te beantwoorden en informatie te geven over een bedrijf of producten en diensten.

WhatsApp Chatbot Voorbeeld

Dit zou een voorbeeld zijn van WhatsApp Chatbot voor uw website. Hiermee kunt u automatische antwoorden maken op de meest gestelde vragen van uw gebruikers, bestellingen bijhouden en nog veel meer!

Waarom WhatsApp-chatbots gebruiken?

WhatsApp is een van de grootste berichten-apps ter wereld, met meer dan 2 miljard gebruikers wereldwijd. Het is beschikbaar in meer dan 180 landen en 60 verschillende talen.

Ook hebben maandelijks 1,6 miljard WhatsApp-gebruikers toegang tot de app. Dit betekent dat er elke dag 65 miljard WhatsApp-berichten worden verzonden.

Het zijn veel mensen, toch? Dit is waarom je WhatsApp zou moeten gebruiken, omdat al je klanten het gebruiken en ze gewoon wachten tot je ze een bericht stuurt. En als ze nog geen klant van je zijn, maar wel een potentiële consument kunnen zijn, kun je contact met ze opnemen via WhatsApp, zoals dat door veel gebruikers over de hele wereld wordt gebruikt.

Maar waarom zou je een WhatsApp-chatbot gebruiken?

Hier zijn de top 10 redenen:

  1. Bespaar tijd en geld op klantenservice
  2. Je stimuleert je omzet
  3. Je krijgt meer leads
  4. U reageert binnen enkele seconden in plaats van dagen
  5. 24/7 bereikbaar, overal ter wereld
  6. Gepersonaliseerde berichten in realtime voor al uw klanten
  7. WhatsApp wordt elke dag populairder
  8. Mensen maken graag gebruik van chatbots, ze krijgen snel een reactie en dat geeft vertrouwen in je bedrijf.
  9. U kunt chatbots zelfs intern in uw bedrijf gebruiken
  10. Hiermee kunt u zich onderscheiden van de massa door uitstekende klantenservice te bieden.

Als je al overtuigd bent en je WhatsApp Chatbot wilt maken, maak dan hier je gratis account aan en probeer het nu

Als je nog steeds niet helemaal overtuigd bent, blijf dan lezen want het zal je interesseren.

Hoe werkt een WhatsApp Chatbot?

WhatsApp-chatbots zijn vaak gebaseerd op een gespreksstroom.

En deze gespreksstromen worden gecreëerd met behulp van drie hoofdelementen:

  1. Trigger: vertelt de chatbot wanneer hij een gesprek moet beginnen
  2. Actie: Vertelt de chatbot wat hij moet doen (bijvoorbeeld: een bericht sturen)
  3. Voorwaarde: Voer controles uit op basis van de logica van “als dit gebeurt”, dan “dit gebeurt”.
    Als ik bijvoorbeeld “Hallo” typ in mijn eigen zakelijke WhatsApp-chatbot, krijg ik een automatisch antwoord zoals dit: Bedankt dat je contact hebt opgenomen met Chatwith! Hoe kunnen we u helpen?

Het is heel eenvoudig om het in te stellen en het kan je met alles helpen. Ook als u liever eerst contact opneemt met potentiële klanten die hun gegevens al op uw website hebben achtergelaten, kunt u zelf het initiatief nemen. (In het volgende hoofdstuk leg ik uit hoe je dat doet).

Met de Tochat.be WhatsApp-chatbot kun je berichten en automatische campagnes sturen naar de gewenste contactsjabloon, je kunt deze naar wens aanpassen aan de trechter waarin ze zich bevinden.

Als u niet weet in welke staat ze geïnteresseerd zijn in het kopen van uw product/dienst, kunt u met de statistieken en statistieken van uw panel alles onder controle hebben en uw potentiële consumenten in verschillende secties een persoonlijk bericht sturen.

2. Welke berichtregels gelden in WhatsApp

Je kunt met je WhatsApp Chatbot niemand een bericht sturen, omdat je ze zou spammen (en ze je zouden wantrouwen). Wat zijn die regels dan?

Ik leg het je hieronder uit:

Naleving van WhatsApp-berichtregels

Er zijn twee soorten gesprekken met WhatsApp Chatbots:

  • Door gebruikers geïnitieerde gesprekken: wanneer een gebruiker een gesprek begint met uw bedrijf/bedrijf. Uw bedrijf heeft vervolgens 24 uur de tijd om op dat bericht te reageren.
  • Gesprekken geïnitieerd door bedrijven/bedrijven: wanneer een bedrijf na dat “venster van 24 uur” een gesprek begint met een gebruiker.

Ook hiermee moet u rekening houden, wat erg belangrijk is: als de gebruiker u niet eerder een bericht heeft gestuurd, maar zijn contactgegevens in een formulier op uw website heeft achtergelaten (met vragen of gewoon omdat hij geïnteresseerd is), is er je zou ze een WhatsApp-bericht kunnen sturen als jij degene bent die het initiatief neemt en zonder de 24-uursregel toe te passen.

Een ander geval zou zijn:

Als u alleen van plan bent om binnen 24 uur te reageren op door gebruikers geïnitieerde gesprekken, hoeft u zich geen zorgen te maken, u overtreedt geen regels.

Maar als je meer wilt doen: blijf lezen.

Telkens wanneer een gebruiker een bericht naar uw WhatsApp-chatbot stuurt, wordt er een venster van 24 uur geopend. Binnen dit 24-uursvenster kunt u zonder enige beperking elk bericht naar de gebruiker sturen.

Houd er rekening mee dat dit venster van 24 uur opnieuw wordt geopend telkens wanneer de gebruiker een bericht verzendt. Hier een voorbeeld:

De gebruiker stuurt een bericht naar de chatbot: Er wordt een venster van 24 uur geopend
Gebruiker zegt 8 uur niets: 16 uur resterend in het 24-uurvenster
Na 8 uur stuurt de gebruiker nog een bericht: Het venster van 24 uur wordt opnieuw geopend

Hierdoor heb je meer tijd om te antwoorden of hem zelfs een promotie te laten zien die je momenteel hebt, om hem volledig te overtuigen om je product/dienst te kopen of te verwerven.

Maar hoe zit het met berichten buiten het 24-uursvenster?

U moet hiervoor een WhatsApp-berichtsjabloon gebruiken.

WhatsApp-berichtsjablonen

Als je buiten het 24-uursvenster een bericht naar een gebruiker wilt sturen, moet je een WhatsApp-berichtsjabloon gebruiken.

Maar je kunt alleen een bericht sturen volgens heel specifieke situaties, anders staat WhatsApp het niet toe.

In totaal zijn er 11 situaties.

  • account bijwerken
  • waarschuwingsupdate
  • afspraak bijwerken
  • automatisch antwoord
  • Probleem oplossing
  • betalingsupdate
  • Persoonlijke financiële update
  • reservering bijwerken
  • verzending upgrade
  • Ticket-update
  • transport bijwerken

WhatsApp Bots voor groepschats

Is het mogelijk om een ​​WhatsApp-chatbot te maken voor een WhatsApp-groep?

Nee helaas niet.

WhatsApp staat geen chatbots toe in WhatsApp-groepen, dus daar kunnen we niets aan doen.

3. Hoe maak je een chatbot op WhatsApp

Nu kennen we de basisprincipes van WhatsApp-chatbots en de regels die we moeten volgen om er een te maken.

Vervolgens laat ik je zien hoe je zelf een WhatsApp-chatbot kunt maken voor je website.

Laten we beginnen.

Chatwith.io, de toonaangevende WhatsApp Chatbot-tool gekozen door ondernemers en MKB’s

Waarom Chatwith.io als WhatsApp Chatbot?

Hier leg ik alle voordelen uit:

Chatwith.io heeft de beste WhatsApp-chatbot genaamd tochat.be gemaakt die je kan helpen je bedrijf op te schalen door al je WhatsApp-berichten te automatiseren en je te helpen je verkoop en conversie te verhogen. Hier al je gereedschap:

  • WhatsApp Chatbot Widget voor uw website.
  • Creatie van gratis landingspagina’s en met QR als je dat liever hebt.
  • Gepersonaliseerde agenten voor elke afdeling van uw bedrijf (verkoop, ondersteuning, klantenservice, enz.)
  • Statistieken en statistieken om te weten wat het beste werkt op uw website. U kunt zelfs formulieren toevoegen om gegevens en feedback van uw gebruikers te verzamelen.
  • Geautomatiseerde en grootschalige campagnes om naar de door u gekozen contacten te sturen.
  • Boekingen voor vergaderingen en reserveringen. Gebruikers kunnen een tijd reserveren om contact met u op te nemen.
  • Betaallinks om betalingen te doen via WhatsApp of Paypal.
  • Beschikbaar in alle talen en voor jou en je hele team.
  • Gratis en premium-versie. (De gratis versie is ook zeer de moeite waard, het verschil is dat je maar 2 WhatsApp Chatbots zou hebben), maar het werkt prima om mee te beginnen.

Creëer je WhatsApp Chatbot met Tochat.be

Om je te laten zien hoe gemakkelijk het is om je eigen WhatsApp Chatbot toe te voegen, ga ik er een maken met Tochat.be.

Ga eerst naar Tochat.be en maak je gratis account aan:

Vervolgens leg ik alle stappen in deze video uit:

Hoe u uw WhatsApp-chatbot aan uw website kunt toevoegen

Heeft u nog andere vragen, neem dan contact met ons op!

Maak je gratis account aan vanaf https://tochat.be/ en op diezelfde website heb je ons WhatsApp-kanaal ter ondersteuning waar we je stap voor stap verder helpen.

0 - 0

Thank You For Your Vote!

Sorry You have Already Voted!